Α Γ Ι Ο Σ Ν Ι Κ Ο Λ Α Ο Σ (Η πόλη με τον Λογότυπο και το Σήμα της)

Αποτέλεσμα εικόνας για αγιος νικολαος κρητη

Του Πρωτ. Ευαγγέλου Παχυγιαννάκη

            Σήμερα εορτάζει η πόλη μας. Η πόλη με το όνομα του Αγίου, που, από τα μέσα περίπου του περασμένου αιώνα, έγινε γνωστή στον κόσμο ολόκληρο. Έκτοτε το πρόσωπο του Αγίου Νικολάου έγινε το καθολικό Σήμα όλων των θρησκευόμενων και μη χριστιανών και αλλοθρήσκων ανθρώπων και βασιλεύει μ’ αυτό το πασίγνωστο πλέον Λογότυπο στα πέρατα του κόσμου. Σήμα της πόλης μας, η παναγία εικόνα της σεβάσμιας μορφής του Αγίου και Λογότυπο, το πανάγιο Όνομά του!
Η πόλη μας είναι τόσο μεγάλη όσο και ο κόσμος ολόκληρος και μικρή όσο μια αχιβάδα του μικρού λιμανιού της. Πλεούμενο το όνομά της ταξιδεύει μες στην απέραντη θάλασσα του κόσμου και τροφοδοτεί τη μικρή αχιβάδα μ’  ένα «τραγούδι πολύγλωσσο" και ψέλνει στον προστάτη της Άγιο το τροπάρι του  κάθε χρόνο στη γιορτή του, σαν εγερτήριο σάλπισμα στις ψυχές των αρχόντων, που αναλίσκονται στο εφήμερο και χάνουν το αιώνιο, που βιώνουν το πρόσωπο ως προσωπείο, αγνοώντας ότι το άθροισμα των ανθρώπων μιάς πόλεως δεν είναι σύνολο καταναλωτικών μονάδων αλλά κοινωνία προσώπων.
Ο Δήμος, απ’ ότι διαβάσαμε αυτές τις μέρες (και παλαιότερα) στην ΑΝΑΤΟΛΗ, έχει επιδοθεί «στην επιλογή νέου λογότυπου και ΄΄μασκότ΄΄, τα οποία θα χρησιμοποιήσει τα επόμενα χρόνια, για την τουριστική προβολή του». Μα ο Δήμος, καλοί μου άνθρωποι, δεν χρειάζεται ένα Σήμα κι ένα Λογότυπο που να εκφράζονται με μια τυποποιημένη μορφή μας εμπορικής επωνυμίας, συνδυάζοντας σχέδια και γράμματα, αλλά να εμπεδώσομε το αεί παρών της φυσιογνωμίας του τόπου, που εκφράστηκε ήδη και έγινε αποδεκτό σε παγκόσμια εμβέλεια. Είναι το όνομα και το ΠΡΟΣΩΠΟ του ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ. 
Ας ρίξομε μια ματιά στη γειτονική χώρα, την Τουρκία. Στα μύρα της Λυκίας, παραμένει αξιοποιημένος «τουριστικά» ο τόπος που αγίασε ο θαυματουργός μας Άγιος. Ο Ναός του Αγίου παρέμεινε κλειστός από το 1922 μέχρι το 1982, οπότε επέτρεψαν οι Τούρκοι το άνοιγμά του για να τελέσομε λειτουργία την ημέρα της εορτής του. Σήμερα ο Ναός με τον γύρω χώρο του χαρακτηρίζεται TAC VAKFI  (Βακούφιο) και υπάγεται στην Τουρκική αρχαιολογική υπηρεσία.
Στη μέση της πλατείας των Μύρων έχει στηθεί ένας τεράστιος ανδριάντας του Αγίου, που είναι όρθιος πάνω σε μια υδρόγειο σφαίρα για να υποδηλώνει την παγκοσμιότητά του. Και πράγματι, ο Άγιος Νικόλαος καθίσταται οικουμενικός υπό την έννοια ότι, ό, τι είναι για μας ο Άγιος Βασίλειος είναι ο Άγιος Νικόλαος για τους Δυτικούς. Και οι δύο όμως αυτοί Άγιοι δεν έχουν καμιά σχέση όπως προβάλλονται με τον «Σαν Κλάους». Η Αμερικανική εφεύρεση του «Σαν Κλάους» έγινε τον 19ο αιώνα και αποτελεί κοσμική εξέλιξη του Αγίου Νικολάου, που εόρταζαν οι Προτεστάντες της Ευρώπης και μετέφεραν την εορτή οι μετανάστες τους στην Αμερική. Και, επειδή οι περισσότεροι μετανάστες προέρχονταν από τον Βόρειο Πόλο, σκέφτηκαν να τον βάλουν να γεννάται εκεί. Από κει και πέρα άρχισε να δουλεύει το επιχειρηματικό δαιμόνιο των Αμερικανών. Εδώ μόνο το άγαλμα του κερδώου Ερμή μας λείπει ακόμη και ο βωμός της Ειλειθυίας!
Ο Άγιος Νικόλαος διατηρεί ακμαία τη δημοτικότητά του στη Δύση. Αλλιώς δεν εξηγείται ότι οι Τούρκοι ζήτησαν επίσημα από το Βατικανό το σκήνωμα του Αγίου, που φυλάσσεται στο Μπάρι της Ιταλίας, για να το τοποθετήσουν στον Ναό του Αγίου στα Μύρα. Η απάντηση του Βατικανού, φυσικά, ήταν αρνητική. Σε σχόλιό του ο δομινικανός μοναχός Γεράρδος Τσιοφάρι αναφέρει ότι οι μουσουλμάνοι Τούρκοι θέλουν το σκήνωμα του Αγίου για εμπορικούς λόγους και για να αποτελεί «τουριστική ατραξιόν».
Τελειώνοντας τη σημερινή μας αναφορά στην αγαπημένη μας πόλη και στον σεπτό Πολιούχο της Άγιο Νικόλαο, σημειώνομε: Ο τόπος αυτός ο περίκλειστος, που καλείται Δήμος, είναι γεμάτος από σύμβολα και Σήματα από την αρχαία εποχή ως την παλαιοχριστιανική και τη νεότερη, από την Ελούντα, τη Δρήρο, τον Ανάβλοχο ως την Κριτσά και το Καλό Χωριό. Χάθηκαν αυτά τα ανεπανάληπτά τεχνουργήματα του μέτρου και της αρμονίας,  που βρέθηκαν εκεί για ένα νέο Σήμα και Λογότυπο, αν, φυσικά,  χρειάζεται, και πρέπει να βασανίζομε τον εγκέφαλο του κάθε «καταξιωμένου» γραφίστα για να εμπνευστεί τετραγωνάκια και καμπανούλες, κύβους και  κολοβά κιονόκρανα, φτηνά και  παιδαριώδη αθροίσματα, ικανά να στολίσουν ένα εφήμερο Χριστουγεννιάτικο δέντρο; 
Όποιος ασκεί διοίκηση οφείλει πρωτίστως να έχει επίγνωση της ευθύνης σε σχέση με την προσωρινότητά του και ότι μέσα από αυτό το προσωρινό πόστο διακονίας, που του εμπιστεύθηκε ο λαός,  διακονεί το συνεχές και το αιώνιο «παρών» της Ιστορίας, γι’ αυτό οφείλει να είναι πολύ προσεκτικός. Ας ευχηθούμε στον προστάτη μας Άγιο Νικόλαο να φωτίζει άρχοντας και αρχομένους, για το καλό και την προκοπή της πόλεως και του τόπου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις τις τελευταίες 30 ημέρες

Ο Μιχάλης Πεδιώτης με τον Γιώργη Γουλιδάκη!!! Μια σχέση αγάπης και μίσους!

Τι μαγειρεύουν πάλι αύριο, μου λέτε;

Διασχίζοντας το Φαράγγι στο Σελλινάρι στις αρχές του 20ου αιώνα...

Ο Μανόλης Ιεραπετριτάκης πήρε το πτυχίο της Νομικής Σχολής σε ηλικία 75 χρονών!

Φωτογραφία από το 1925 του πρώτου αυτοκινήτου της γραμμής Ηρακλείου - Νεαπόλεως στο Βραχάσι!

"Τούτο τον κόσμο εμάθαμε"... λέει ο Γ. Κυβερνήτης

Ο Ζαχαρίας Φασουλάς δίνει συνέντευξη στο Βραχάσι το 1992

O Μιχάλης....