Τα τοπωνύμια ως παραδοσιακά και διατηρητέα μνημεία και κάποια μηνύματα…

Αποτέλεσμα εικόνας για ΑΝΑΥΛΟΧΟΣ
Πως δέχεται άραγε ο Πολιτιστικός
Σύλλογος να βλέπει
από διάφορους χώρους
τη στρέβλωση της ονομασίας του;
Με αφορμή κάποια μηνύματα που έλαβα για τις τελευταίες μου αναρτήσεις, που αφορούν στον διοικητικό, ιστορικό αλλά και φιλολογικό προσδιορισμό των βασικών τουλάχιστον τοπωνυμίων του χωριού μας, θέλω να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα…
Και αυτό γιατί κάποιοι με «έψεξαν»(sic) γιατί ασχολούμαι με θέματα που είναι δευτερεύουσας σημασίας και προτεραιότητας για το χωριό μας!!
Είναι μια άποψη που σέβομαι αλλά δεν αποδέχομαι.
Ο τοπωνυμικός μας πλούτος είναι από κάθε άποψη σημαντικό θέμα για ένα τόπο.
Είναι η ταυτότητά του, το όνομά του, αυτό που τον κάνει διακριτό από άλλους τόπους. Τα τοπωνύμια αποτελούν ένα κομμάτι της ιστορίας και του πολιτισμού μας, τα οποία είναι άρρηκτα δεμένα με την ιστορία του κάθε τόπου.
Θα θυμίσω τι λέει η Εταιρεία Κρητικών Ιστορικών Μελετών σε υπόμνημα της το 1957 όταν ζητούσε από τις αρμόδιες αρχές: «να προστατεύσουν τον κρητικό τοπωνυμικό πλούτο καθώς πλείστα ονόματα περιοχών στο νησί μας έχουν ιστορία χιλιετηρίδων που δεν πρέπει να σβήσει εξαιτίας αμαθών, και όλως αναρμόδιων, κοινοτικών αρχόντων.
Δυστυχώς η ιστορία σε αυτόν τον τόπο έχει να καταδείξει τεράστια λάθη κατά τη μετονομασία χωριών, περιοχών κ.α που η έλλειψη μόρφωσης και ιστορικής συνείδησης «ξαναβάπτισε» δίνοντας τους ονόματα άσχετα με το γενικό χαρακτήρα της κρητικής τοπωνυμικής παράδοσης.
Ποτέ βέβαια δεν είναι αργά, αρκεί οι κάτοικοι αυτών των περιοχών και οικισμών να σκαλίσουν και πάλι την ιστορία τους και να απαιτήσουν να επιστρέψουν στα κρητικά τοπωνύμια, αυτά που θα τους συνδέσουν και πάλι μαζί της.»
Είναι άλλωστε κλασική η φράση του Α. Μηλιαράκη, ότι τα τοπωνύμια μοιάζουν με «επιγραφάς γεγλυμμένας επί του εδάφους».
Κυρίως όμως η μελέτη των τοπωνυμίων περιοχών που «ευρίσκονται εκτός της ακτίνος των ενδιαφερόντων των χρονογράφων», όπως χαρακτηριστικά γράφει ο καθηγητής Διον. Ζακυνθινός, υποβοηθάει σημαντικά το έργο της ιστορικής έρευνας.
Ο Στέργιος Σπανάκης, γράφει ότι «το θέµα των τοπωνυµίων της Κρήτης πα­ρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ιστορία της.» Επίσης ότι «Τα ονόµατα των οικισµών και τα τοπωνύµια γενικά είναι γρα­πτά, παραδοσιακά, διατηρητέα µνηµεία. Επιβάλλεται η διά του νόµου ακύ­ρωση όλων των µετονοµασιών των χωριών της Κρήτης. Είναι ακατανόητο να ζητά το κράτος από τον πολίτη να διατηρήσει την παραδοσιακή οικία του, ως µνηµείο διατηρητέο και το ίδιο να καταστρέφει και να διαγράφει τα πιο σπουδαία και ιστορικότατα µνηµεία της ιστορίας της Κρήτης.»
Αυτό ως απάντηση στα ελάχιστα σχόλια κάποιων σημαντικών ανθρώπων που έχουν ασχολήθεί διαχρονικά με το θέμα και θεωρούνται ειδικότεροι εμού.
Αντί λοιπόν να υπάρξει μια στράτευση των Φορέων του Χωριού μας σε αυτή την προσπάθεια υπάρχει για άλλη μια φορά μεμψιμοιρία και επιφυλακτικότητα…
Επειδή το πρόβλημα θα έπρεπε να τεθεί πρωτίστως από άλλους θα ήθελα να καλέσω τον Πολιτιστικό Σύλλογο ΑΝΑΥΛΟΧΟΣ να ασχοληθεί με το θέμα των τοπωνυμίων του χωριού μας που αποτελεί ένα από τα πολιτισμικά στοιχεία που συνθέτουν τη φυσιογνωμία του τόπου μας και να πάρει πρωτοβουλίες.

Ν.Ι. Βλάχος




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις τις τελευταίες 30 ημέρες

Η ιστορία της Μαρίας Λιουδάκη από τη Λατσίδα ήρθε στην επικαιρότητα με αφορμή την τανία "Το τελευταίο σημείωμα"

Εξαφανίστηκε και αναζητείται 60χρονος άνδρας

Στο Σίσι μια από τις μεγαλύτερες ανασκαφές στην Ελλάδα!

Ο πολύχρωμος γάμος στο Σίσι κόστισε 1 εκατ. δολάρια

Οι τέσσερις ναυαγοί σφουγγαράδες από την Κάλυμνο στο Σίσι

Υπογράφουμε για να τρέξει ξανά η Απάνω Βρύση στο Βραχάσι

Πρόταση βόμβα! Αεροδρόμιο στο Σίσι!

Ιωάννης Τζιρβελάκης: "Με αφορά γιατί έχω συνείδηση"! (Uptaded)

Παιδιά ενός κατώτερου θεού στο Σχολείο στο Σίσι;

Η εκπληκτική ιστορία ενός ήρωα που σκότωσαν οι Ναζί στο Σίσι